Tips voor een transparante website
Steeds meer mensen beginnen hun zoektocht naar de best passende zorgaanbieder online. Om een weloverwogen keuze te maken, is het essentieel dat zorgaanbieders transparantie bieden op hun website. Keurmerkdragers lopen hierin voorop en zorgen dat informatie voor cliƫnten en verwijzers makkelijk te vinden is. Maar hoe maak je een transparante website? En welke informatie mag zeker niet ontbreken?
Je website is het digitale visitekaartje van jouw praktijk of instelling en moet daarom goed aansluiten bij de identiteit van je organisatie. Denk goed na over de redenen waarom mensen jouw website bezoeken: Welke informatie zoeken zij precies? Een goede website heeft een duidelijke structuur en biedt inhoud die bezoekers snel helpt om de juiste informatie te vinden. Houd webteksten beknopt en zet de belangrijkste informatie bovenaan.
Wettelijke verplichtingen
Daarnaast is het belangrijk te realiseren dat je als GGZ-aanbieder wettelijk verplicht bent om transparant te zijn over een aantal zaken op je website. Deze regels zijn vastgelegd in twee NZa-beleidsregels:
De eerste beleidsregel geldt voor alle communicatie-uitingen, inclusief die via internet, terwijl de tweede specifiek gericht is op transparantie op de website zelf. Het is raadzaam beide beleidsregels goed door te nemen.
Vereisten vanuit het Keurmerk 2025
Om te voldoen aan het Keurmerk Kortdurende GGZ 2025, moet je naast de wettelijk verplichte informatie ook duidelijkheid bieden over organisatiekenmerken, het zorgproces en uitkomstmaten. De informatie moet voldoende zijn, zodat cliƫnten (en/of verwijzers) een goed beeld kunnen vormen van jouw praktijk en werkwijze. Het is niet nodig om alles in detail te beschrijven, maar zorg ervoor dat de belangrijkste aspecten helder en toegankelijk gepresenteerd worden.
Wat is veranderd ten opzichte van het Keurmerk 2024?
Er zijn drie kleine wijzigingen in de vereisten voor het Keurmerk Kortdurende GGZ 2025 ten opzichte van 2024:
- Bereikbaarheid: Voor het Keurmerk 2025 wordt alleen gevraagd naar bereikbaarheid buiten de reguliere openingstijden en in het geval van spoed. In 2024 werd ook naar de bereikbaarheid tijdens reguliere openingstijden gevraagd.
- Inclusie- en exclusiecriteria: Voor 2025 mogen Keurmerkdragers kiezen tussen het publiceren van inclusiecriteria of exclusiecriteria. In 2024 waren alleen exclusiecriteria vereist
- CQ-index: Voor 2025 moet het gemiddelde rapportcijfer van de CQi over 2024 worden gepubliceerd. In 2024 moest er nog een toelichting bij de CQi (wat het is en hoe het werkt) worden gegeven, dit is in 2025 niet meer verplicht.