Leren, reflecteren en verbeteren met de CQi

Als Keurmerkdrager beloof je om actief naar cliënten te luisteren en de verkregen inzichten te gebruiken om je zorg te verbeteren. Om te laten zien dat je deze belofte naleeft, reflecteer je tijdens de Zelfevaluatie op de resultaten van je CQi. De CQi biedt niet alleen waardevolle feedback, maar ondersteunt ook je transparante, zelfkritische en cliëntgerichte houding. Maar hoe gebruik je de CQi in lijn met het Keurmerk? En welke schaalscores heb je daarvoor nodig?

Gebruik de juiste versie van de CQi
Alle keurmerkdragers moeten minimaal versie 5.1 van de CQi gebruiken, ontwikkeld door Akwa GGZ. Daarnaast is er recent versie 6.0 gepubliceerd, die ook kan worden gebruikt. Moet je de CQi nog implementeren in je dienstverlening? Dan raden we aan direct met versie 6.0 aan de slag te gaan.

De CQi is vrij te gebruiken en te vinden in de ROM bibliotheek van Akwa GGZ. Je kunt de nieuwste versie van de vragenlijst en bijbehorende informatie vinden via onderstaande links:

Het is gebruikelijk om de CQi aan het einde van een behandeltraject af te nemen.

Transparantie: gemiddeld rapportcijfer op de website
De CQ-index en de bijbehorende schaalscores maken onderdeel uit van Norm 2 van het Keurmerk Kortdurende GGZ 2025. Een belangrijk onderdeel van deze norm is ‘Transparantie’, wat onder andere inhoudt dat je actuele en relevante keuze-informatie informatie op je website moet publiceren. 

Wat hier in ieder geval niet mag ontbreken, is het gemiddelde rapportcijfer van je CQi. Door de CQi te gebruiken, kunnen cliëntervaringen op eenduidige wijze worden gemeten, wat de mogelijkheid vergroot om resultaten van verschillende GGZ-aanbieders met elkaar te vergelijken. 

Reflectie op cliëntervaringen
Naast transparantie op de website, gaat het er in norm 2 ook om dat je laat zien dat je zelfkritisch bent. Hoe reflecteer en leer jij van gegevens? Het Keurmerk stimuleert dat je jaarlijks eens goed naar de data over jouw dienstverlening kijkt. Dit geldt ook voor de gegevens over cliëntervaringen. 

We vragen je het gemiddelde rapportcijfer en de diverse schaalscores van de CQ-index op te geven en hierop te reflecteren. Dit zijn de schaalscores:

  • Samen beslissen
  • Bejegening
  • Informatie behandeling 
  • Uitvoering behandeling

Er geldt geen vereiste minimale score voor deze schaalscores - Het gaat erom dat je de score kent, dat je hierop kunt reflecteren en dat je deze benut voor het verbeteren van je dienstverlening.