Bereid je voor op de Zelfevaluatie van het Keurmerk 2025 met deze Keurmerkwijzer. Per norm vind je hier de cliëntbelofte, de kwalificatiecriteria, de vragen die in de zelfevaluatie worden gesteld en downloads met ondersteunende informatie. Ook vind je hier het Instructiedocument waarin je leest hoe het kwalificatieproces voor het Keurmerk 2025 eruit ziet.
Norm 1. Kortdurend generalistisch behandelen
Omschrijving & Cliëntbelofte
De GGZ-aanbieder biedt cliënten een afgebakende generalistische behandeling die gericht is op herstel van functioneren, uitgaat van het vermogen tot eigen regie van de cliënten zelf en hun eigen kracht versterkt.
Cliëntbelofte
“We zorgen samen dat goed duidelijk is waarom u hulp vraagt, wat u wilt bereiken en of u met uw hulpvraag op de juiste plek bent. U krijgt informatie over de mogelijkheden voor de behandeling en beslist samen met uw behandelaar over de invulling van het behandeltraject. Kan de behandeling (deels) online gedaan worden? Is het wenselijk om uw naaste(n) te betrekken en wanneer? Wat kunt u zelf doen? En is een groepsbehandeling wellicht passend voor u? Uw behandelaar legt u duidelijk uit wat er van u wordt verwacht in de behandeling. Apps en e-modules ondersteunen uw behandeling, zodat u zelf op elk moment verder kunt werken aan uw herstel.”
“We hebben vertrouwen in uw eigen kracht en willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer zelf verder kan. We bespreken met u hoelang de behandeling ongeveer gaat duren. We kijken regelmatig samen of u op de goede weg bent om uw doelen te halen. Zo zorgen we er samen voor dat de behandeling blijft aansluiten op uw behoefte en niet langer duurt dan nodig.”
Kwalificatiecriteria
Om te laten zien dat invulling wordt gegeven aan de cliëntbelofte, licht de GGZ-aanbieder toe hoe de behandelaar:
- bepaalt of cliënten met hun hulpvraag in de GGZ en bij de behandelaar op de juiste plek zijn
- samen met cliënten de hulpvraag formuleert en omzet naar concrete behandeldoelen, uitgaande van het vermogen tot eigen regie van cliënten en met oog voor het netwerk om cliënten heen
- cliënten ervan bewust maakt dat het een afgebakend behandeltraject betreft, dat zo kortdurend mogelijk wordt ingestoken
- cliënten bewust maakt van hun eigen benodigde inzet tijdens en na het behandeltraject
- cliënten voorziet van informatie en samen met cliënten:
- besluit over de behandelmethode (bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, EMDR of oplossingsgerichte therapie)
- besluit over de inzet van eHealth, passend bij de kracht- en herstelgerichte insteek en het afgebakende karakter van de kortdurende generalistische werkwijze; met als uitgangspunt dat iedere cliënt desgewenst blended kan worden behandeld
met eHealth wordt hier bedoeld: informatie- en communicatietechnologie die zelfstandig door cliënten kan worden gebruikt om hun (geestelijke) gezondheid te ondersteunen of te verbeteren
- een inschatting maakt van het benodigde aantal behandelsessies - cliënten generalistisch behandelt
- cliënten waar nodig ondersteunt in het gebruik van eHealth
- samen met cliënten de mate waarin de behandeldoelen zijn behaald evalueert en welk instrument hierbij wordt ingezet
- inzet op het tijdig kunnen afsluiten van behandeltrajecten wanneer het behandeldoel is behaald, of wanneer blijkt dat de vooruitgang van een cliënt afvlakt of stagneert en er geen reële verwachting is op verdere verbetering binnen het kortdurende behandeltraject. Gemiddeld genomen wordt binnen 540 behandelminuten afgerond
Vragen zelfevaluatie
Hieronder ziet u alle vragen over norm 1 die in de zelfevaluatie 2025 worden gesteld. Heeft uw organisatie zich gekwalificeerd voor het Keurmerk 2024? Dan hoeft u een aantal vragen niet opnieuw te beantwoorden - u heeft met de kwalificatie 2024 al voldoende laten zien hier invulling aan te geven. U kunt in de zelfevaluatie 2025 uw toelichting uit 2024 wel aanpassen als er een relevante wijziging is in uw situatie of werkwijze. De vragen waarvoor dit geldt zijn gemarkeerd met een *.
Zelfevaluatievragen onder norm 1 moeten worden beantwoord vanuit het perspectief van de behandelaar. Werken er bij uw organisatie twee of meer behandelaren? Licht dan toe welke werkwijze er door de behandelaren doorgaans wordt toegepast; de werkwijze die vanuit uw organisatie wordt gestimuleerd en uitgedragen.
- U bepaalt of cliënten met hun hulpvraag op de juiste plek zijn bij 1) de GGZ in het algemeen en 2) u(w organisatie). Hoe doet u dit?
Neem in uw beschrijving mee hoe u overweegt of de hulpvraag passend is voor een kortdurende generalistische behandeling in de monodisciplinaire GGZ en zo ja, of het eigen behandelaanbod aansluit bij de hulpvraag en wensen van de cliënt.* - Op basis van de hulpvraag komt u samen met cliënten tot concrete en gedragsmatige behandeldoelen. Hoe doet u dit? Neem in uw beschrijving mee hoe u hierbij het vermogen tot eigen regie van cliënten als uitgangspunt neemt en oog heeft voor (het betrekken van) het netwerk om cliënten heen.*
- U maakt cliënten ervan bewust dat wordt ingezet op een afgebakend behandeltraject, dat zo kortdurend mogelijk wordt ingestoken. Hoe doet u dit?*
- U maakt cliënten bewust van welke eigen inzet er gedurende en na het behandeltraject wordt verwacht. Hoe doet u dit? Neem in uw beschrijving mee hoe u er hierbij voor zorgt dat cliënten zich committeren aan de benodigde eigen inzet?*
- U besluit samen met cliënten over de behandelmethode en de inzet van eHealth en maakt samen met hen een inschatting van het benodigde aantal behandelsessies. Hiervoor voorziet u cliënten van voldoende informatie om mee te kunnen beslissen. Hoe doet u dit voor:
- de behandelmethode?*
- de inzet van eHealth?*
- de inschatting van het benodigde aantal behandelsessies? - U behandelt cliënten generalistisch. D.w.z. u stelt de hulpvraag centraal i.p.v. de aandoening en u heeft aandacht voor de verschillende domeinen die bijdragen aan het welzijn van de cliënt. Hoe doet u dit?*
- U ondersteunt cliënten waar nodig bij het gebruik van eHealth. Hoe doet u dit?*
- U evalueert samen met cliënten tussentijds de mate waarin de vooraf vastgestelde behandeldoelen zijn behaald.
- Op welke momenten doet u dat gedurende de behandeling?*
- Welk(e) instrument(en) gebruikt u hiervoor?*
- Als uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is op de vooraf vastgestelde behandeldoelen. Hoe lost u dit dan op met de cliënt?* - U zet in op het tijdig afsluiten van behandeltrajecten - gemiddeld genomen binnen 540 behandelminuten. De 540 minuten is een richtsnoer en is gebaseerd op het gemiddelde aantal behandelminuten van Keurmerkdragers. Dat ieder behandeltraject ‘kortdurend en generalistisch, tenzij’ wordt ingestoken, betekent niet dat dit richtsnoer voor ieder type interventie in de monodisciplinaire setting werkbaar is. Maar het betekent wel dat het steeds om afgebakende trajecten gaat, die tijdig worden afgesloten.
- Hoe creëert u eigenaarschap van de behandeling bij de cliënt om tijdig te kunnen afsluiten?*
- Wat doet u aan verwachtingsmanagement richting de cliënt om tijdig te kunnen afsluiten?*
- Waarover maakt u afspraken met de cliënt ter voorbereiding op het tijdig kunnen afsluiten?*
Er is een invuldocument beschikbaar waarin u alle zelfevaluatievragen vindt en aantekeningen kunt maken. Zo kunt u zich goed voorbereiden en de uiteindelijke digitale vragenlijst makkelijk invullen. Wilt u dit document ontvangen? Vraag het aan >
Norm 2a. Reflecteren, leren en verbeteren
Omschrijving & Cliëntbelofte
De GGZ-aanbieder reflecteert continu op zijn dienstverlening op basis van verzamelde en verwerkte gegevens en verbetert zijn dienstverlening waar nodig of wenselijk.
Cliëntbelofte
“Om u de best mogelijke zorg te kunnen blijven geven zijn we altijd aan het reflecteren, leren en verbeteren. We luisteren goed naar hoe u onze zorg ervaart en verzamelen gegevens over bijvoorbeeld het effect en de duur van onze behandelingen. Daarom vragen wij u af toe een vragenlijst in te vullen. Dit gebeurt bij de start van de behandeling, aan het einde en soms ook tussendoor. De inzichten die we hieruit halen, gebruiken we om uw behandeling en onze dienstverlening te verbeteren. We kunnen niet beloven dat alles perfect zal gaan; we beloven wel dat wanneer dat niet het geval is, we hiervan leren.”
Kwalificatiecriteria
Om te laten zien dat invulling wordt gegeven aan de cliëntbelofte, licht de GGZ-aanbieder toe hoe die:
- op organisatieniveau inzicht genereert en reflecteert op de onderstaande gegevens:
- cliëntervaringen (per subschaal, gemeten met de CQi);
- behandeleffecten (gemeten met een ROM-vragenlijst);
- cliënten die terug in zorg komen binnen een jaar;
- gemiddeld aantal behandelminuten per behandeltraject;
- gemiddelde duur in dagen per behandeltraject;
- onvolledige behandeltrajecten;
- cliëntpopulatie. - voor komend jaar één (of meer) doelstellingen ter verbetering van de dienstverlening heeft geformuleerd
- het afgelopen jaar één (of meer) verbeteringen in de dienstverlening heeft doorgevoerd
- de hele organisatie, inclusief behandelaren, betrekt bij het verbeteren van de dienstverlening
Vragen zelfevaluatie
Hieronder ziet u alle vragen over norm 2a die in de zelfevaluatie 2025 worden gesteld. Heeft uw organisatie zich gekwalificeerd voor het Keurmerk 2024? Dan hoeft u een aantal vragen niet opnieuw te beantwoorden - u heeft met de kwalificatie 2024 al voldoende laten zien hier invulling aan te geven. U kunt in de zelfevaluatie 2025 uw toelichting uit 2024 wel aanpassen als er een relevante wijziging is in uw situatie of werkwijze. De vragen waarvoor dit geldt zijn gemarkeerd met een *.
In norm 2a gaat het erom dat u gegevens beschikbaar hebt en hierop kunt reflecteren. Let op: vanaf Keurmerk 2024 gaan de gevraagde resultaten over alle monodisciplinaire behandeltrajecten binnen de GGZ (dus niet alleen Basis GGZ). Per onderwerp wordt steeds gevraagd naar het resultaat in 2024. In de digitale zelfevaluatie zijn, waar beschikbaar, de door u opgegeven resultaten van 2021 t/m 2023 vooraf ingevuld om een vergelijking mogelijk te maken.
- U heeft op organisatieniveau inzicht in cliëntervaringen, behandeleffecten, cliënten die binnen een jaar terugkomen in zorg, gemiddeld aantal behandelminuten, gemiddelde duur in dagen per behandeltraject, onvolledige behandeltrajecten en cliëntpopulatie. Vul uw resultaten in en reflecteer hierop:
- Vul de volgende CQi-scores over 2024 in. Deze scores moeten gebaseerd zijn op één van de volgende versies: CQi GGZ-VZ ambulant (versie 6.0, mei 2024) of de CQi GGZ-VZ ambulant (versie 5.1, september 2020) zoals vastgesteld door Akwa GGZ:
Algemene CQi-rapportcijfer
Schaalscore Bejegening
Schaalscore Informatie behandeling
Schaalscore Samen beslissen
Schaalscore Uitvoering behandeling
- U ontving van cliënten in 2024 ingevulde CQi-vragenlijsten retour aan het eind van het monodisciplinaire behandeltraject om de cliëntervaring te meten. Om hoeveel cliënten ging dit?
- U ontving van cliënten in 2024 ingevulde ROM-vragenlijsten retour aan het eind van het monodisciplinaire behandeltraject om het behandeleffect te meten. Om hoeveel cliënten ging dit?
- Hoeveel cliënten kwamen in 2024 weer terug bij u in zorg met dezelfde hulpvraag binnen een jaar na een eerder afgerond monodisciplinair behandeltraject?
- Wat was in 2024 het gemiddelde aantal behandelminuten (diagnostische én behandelconsulten) per afgerond monodisciplinair behandeltraject? Excludeer hierbij de onvolledige behandeltrajecten, d.w.z. de afgeronde behandeltrajecten met minder dan 120 behandelminuten.
- Wat was in 2024 de gemiddelde duur in dagen per afgerond monodisciplinair behandeltraject? Neem per behandeltraject het aantal dagen vanaf het eerste t/m het laatste consult. Excludeer hierbij de onvolledige behandeltrajecten, d.w.z. de afgeronde behandeltrajecten met minder dan 120 behandelminuten.
- Van hoeveel cliënten is het in 2024 gestarte monodisciplinaire behandeltraject voortijdig beëindigd (onvolledig behandeltraject)? Het gaat hierbij om afgeronde behandeltrajecten met minder dan 120 behandelminuten.
- Wat valt u op als u reflecteert op uw antwoorden op de vragen 2.1.1. t/m 2.1.7? Neem in uw reflectie mee hoe u hiervan kunt leren en verbeteren.
- U reflecteert op de cliëntpopulatie. Hoe doet u dit? Neem in uw beschrijving mee welke gegevens en inzichten u hierbij gebruikt. - Formuleer een verbeterdoelstelling voor uw dienstverlening in 2025:
- U wilt in 2025 uw dienstverlening verbeteren. Beschrijf zo concreet mogelijk minimaal één voorgenomen verbetering.
- U bent voornemens deze gewenste verbetering te realiseren. Hoe gaat u dit doen?
- Welke van de bij vraag 2.1 ingevulde gegevens vormen de aanleiding voor deze verbeterdoelstelling? - Blik terug op een doorgevoerde verbetering in uw dienstverlening in 2024.
- U heeft in 2024 uw dienstverlening verbeterd. Beschrijf zo concreet mogelijk voor minimaal één doorgevoerde verbetering hoe u dit heeft gedaan. Voor Keurmerkdragers 2024 wordt de in de zelfevaluatie 2024 voorgenomen verbetering vooringevuld en is er de gelegenheid hierop te reflecteren.
- Hoe heeft u deze verbetering tot stand gebracht?
- Heeft de doorgevoerde verbetering uw dienstverlening daadwerkelijk verbeterd? Ja namelijk / Nee want... - U betrekt de hele organisatie actief bij het doorvoeren van verbeteringen in de dienstverlening. Hoe doet u dit?*
Er is een invuldocument beschikbaar waarin u alle zelfevaluatievragen vindt en aantekeningen kunt maken. Zo kunt u zich goed voorbereiden en de uiteindelijke digitale vragenlijst makkelijk invullen. Wilt u dit document ontvangen? Vraag het aan >
Norm 2b. (Samen)werken aan toegankelijkheid van zorg en transparant zijn
Omschrijving & Cliëntbelofte
De GGZ-aanbieder draagt met zijn dienstverlening en goede samenwerking met andere zorgaanbieders en het sociale domein bij aan de toegankelijkheid van zorg en stelt keuze-informatie voor cliënten en verwijzers beschikbaar op de eigen website.
Cliëntbelofte
“Wij zetten in op een goede samenwerking met andere hulp- en zorgverleners, zodat u zo snel mogelijk op de juiste plek wordt geholpen. We gebruiken methoden waarvan is bewezen dat ze effectief zijn. Onze behandelaren zijn daarnaast opgeleid om u de behandeling te bieden die bij ú past: maatwerk.”
"Wij hebben een toegankelijke website waarop u alle actuele informatie vindt die nodig is om te beslissen of u bij ons behandeld kan en wil worden. Deze informatie helpt u ook om u goed voor te bereiden op de behandeling. Het gaat om informatie over onder meer bereikbaarheid, behandelaren, behandelmethoden, eHealth en cliëntervaringen.”
Kwalificatiecriteria
Om te laten zien dat invulling wordt gegeven aan de cliëntbelofte, licht de GGZ-aanbieder toe hoe die:
- zorgt voor een goede (regionale) samenwerking met andere GGZ-aanbieders, bedrijfsartsen, huisartsen, POH GGZ en het sociale domein
- de wachttijd zo kort mogelijk houdt
- het aanbieden van groepsbehandelingen vormgeeft of overweegt
- borgt dat iedere cliënt desgewenst voor, tijdens en na zijn behandeltraject gebruik kan maken van eHealth, waarbij dit bij voorkeur minimaal 12 maanden na afsluiting van behandeltrajecten toegankelijk blijft voor cliënten.
- borgt dat behandelaren over digitale vaardigheden voor blended behandelen beschikken, passend bij de kracht- en herstelgerichte insteek en het afgebakende karakter van de kortdurende generalistische werkwijze
Om te laten zien dat invulling wordt gegeven aan de cliëntbelofte, licht de GGZ-aanbieder toe waar die - t.b.v. het vormen van een beeld door cliënten en verwijzers - op zijn website informatie biedt over:
- bereikbaarheid buiten openingstijden en bij spoed (organisatiekenmerk)
- kenmerken behandelaren/ teams (organisatiekenmerk)
- exclusie- of inclusiecriteria cliëntendoelgroep (organisatiekenmerk)
- opbouw behandeling (zorgproces)
- kortdurende en generalistische karakter behandeling (zorgproces)
- aanbod en inhoud behandelmethoden (zorgproces)
- aanbod en wijze van toepassing eHealth-interventies (zorgproces)
- rapportcijfer cliëntervaringen met de CQi gemeten over 2024 (uitkomstmaat)
Vragen zelfevaluatie
Hieronder ziet u alle vragen over norm 2b die in de zelfevaluatie 2025 worden gesteld. Heeft uw organisatie zich gekwalificeerd voor het Keurmerk 2024? Dan hoeft u een aantal vragen niet opnieuw te beantwoorden - u heeft met de kwalificatie 2024 al voldoende laten zien hier invulling aan te geven. U kunt in de zelfevaluatie 2025 uw toelichting uit 2024 wel aanpassen als er een relevante wijziging is in uw situatie of werkwijze. De vragen waarvoor dit geldt zijn gemarkeerd met een *.
- U zorgt voor een goede (regionale) samenwerking met andere GGZ-aanbieders, bedrijfsartsen, huisartsen, POH GGZ en het sociale domein.
- Hoe doet u dit?*
- Wat is een belangrijk aandachtspunt bij deze (regionale) samenwerkingsverbanden in 2025? - U houdt de wachttijd bij uw organisatie voor de monodisciplinaire GGZ zo kort mogelijk. Hoe doet u dit?*
- Biedt u groepsbehandelingen aan?*
- Ja, er worden groepsbehandelingen aangeboden. Welke groepsbehandeling biedt u aan en hoe zij deze vormgegeven?
- Nee, hiervoor zijn verwijsafspraken met andere GGZ-aanbieders gemaakt. Hoe verwijst u cliënten hiervoor door naar andere GGZ-aanbieders?
- Nee en hiervoor zijn ook geen verwijsafspraken met andere GGZ-aanbieders gemaakt. Omschrijf uw overwegingen: waarom biedt u geen groepsbehandelingen aan en waarom heeft u hiervoor geen verwijsafspraken met andere aanbieders gemaakt? - U borgt dat iedere cliënt gebruik kan maken van eHealth voor, tijdens en na zijn behandeltraject. Hoe doet u dit?
- U borgt dat behandelaren beschikken over digitale vaardigheden om blended te kunnen behandelen, passend bij de kracht- en herstelgerichte insteek en het afgebakende karakter van de kortdurende generalistische werkwijze:
- Hoe zorgt u ervoor dat alle behandelaren beschikken over deze digitale vaardigheden?
- Hoe zorgt u ervoor dat alle behandelaren deze digitale vaardigheden op peil houden? - U heeft een toegankelijke website met actuele informatie. Bekijk uw website en verplaats u in (potentiële) cliënten die de website bezoeken. Kunt u alle informatie vinden om te beslissen of u hier behandeld kunt en wilt worden? Zoek onderstaande informatie op en kopieer en plak de URL (rechtstreekse link naar de pagina) per onderwerp:
- bereikbaarheid buiten openingstijden en bij spoed
- kenmerken van de behandelaren / teams
- exclusie- of inclusiecriteria cliëntendoelgroep
- opbouw van de bahandeling
- kortdurende en generalistische karakater van de behandeling
- aanbod en inhoud behandelmethoden
- aanbod en wijze van toepassing eHealth-interventies
- rapportcijfer cliëntervaringen met de CQi gemeten over 2024
Er is een invuldocument beschikbaar waarin u alle zelfevaluatievragen vindt en aantekeningen kunt maken. Zo kunt u zich goed voorbereiden en de uiteindelijke digitale vragenlijst makkelijk invullen. Wilt u dit document ontvangen? Vraag het aan >
Norm 3. Kennis delen
Omschrijving & Cliëntbelofte
De GGZ-aanbieder deelt zijn kennis en draagt bij aan het verder ontwikkelen van de kortdurende generalistische GGZ (binnen het KiBG-netwerk).
Cliëntbelofte
"We delen onze expertise actief met andere zorgaanbieders binnen en rondom de GGZ. Zo kunnen anderen leren van onze kennis en ervaringen, en wij van hen. Samen werken we op die manier aan een betere mentale zorg in heel Nederland – voor u en voor anderen.”
Kwalificatiecriteria
Om te laten zien dat invulling wordt gegeven aan de cliëntbelofte, licht de GGZ-aanbieder toe:
- over welke onderwerpen op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen men van andere GGZ-aanbieders wil leren in 2025
- over welke onderwerpen op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen men expertise met andere GGZ-aanbieders kan delen in 2025
- aan welke activiteit van Stichting KiBG is deelgenomen in 2024 (minimaal één)
Vragen zelfevaluatie
Hieronder ziet u alle vragen over norm 3 die in de zelfevaluatie 2025 worden gesteld. Heeft uw organisatie zich gekwalificeerd voor het Keurmerk 2024? Dan hoeft u een aantal vragen niet opnieuw te beantwoorden - u heeft met de kwalificatie 2024 al voldoende laten zien hier invulling aan te geven. U kunt in de zelfevaluatie 2025 uw toelichting uit 2024 wel aanpassen als er een relevante wijziging is in uw situatie of werkwijze. De vragen waarvoor dit geldt zijn gemarkeerd met een *.
- U leert van andere GGZ-aanbieders:
- Over welke onderwerpen op het gebied van kortdurend generalistisch behandelen wilt u iets leren van andere GGZ-aanbieders in 2025? Benoem en beschrijf er minimaal één.
- Waarom wilt u over deze onderwerpen iets leren? - U leert aan andere GGZ-aanbieders:
- Over welke onderwerpen op het gebied van kortdurend generalistisch behandelen kunt u expertise delen met andere GGZ-aanbieders in 2025? Benoem en beschrijf er minimaal één.*
- Waarom kunt u andere GGZ-aanbieders over deze onderwerpen wat leren?* - Aan welke activiteit(en) van Stichting KiBG heeft u deelgenomen in 2024?
In de digitale vragenlijst vindt u bij deze vraag een lijstje met bijeenkomsten en activiteiten van KiBG in 2024. U kunt hierin aanvinken waar u aan heeft deelgenomen en/of kiezen voorde optie 'anders, namelijk'.
Er is een invuldocument beschikbaar waarin u alle zelfevaluatievragen vindt en aantekeningen kunt maken. Zo kunt u zich goed voorbereiden en de uiteindelijke digitale vragenlijst makkelijk invullen. Wilt u dit document ontvangen? Vraag het aan >