Een toegankelijke en informatieve website voor cliënten en verwijzers

Transparant zijn op de eigen website is één van de normen van het Keurmerk Basis GGZ. Naast wettelijk verplichte informatie stelt het Keurmerk een aantal aanvullende eisen aan de informatie die op een website te vinden moeten zijn. Waarom is dit belangrijk en hoe zorg je voor een toegankelijke en informatieve website? We delen een aantal tips en handvatten die je hierbij kunnen helpen.

Voorbeeldwebsite

Inspiratie nodig? We maakten een website voor een fictieve GGZ-aanbieder die voldoet aan alle criteria van norm 3.

Een transparante website is zowel voor cliënten als verwijzers van belang. Ben je op zoek naar hulp of ben je verwezen naar de GGZ? Steeds meer mensen zoeken dan op het internet welke zorgaanbieder het beste bij hen past. Een website is dan een belangrijk informatiepunt waar informatie zoals wachttijden, behandelaanbod en kwaliteit snel en makkelijk te vinden moet zijn. Je wil immers niet dat een verwijzer of cliënt niet voor jou kiest omdat ze bepaalde informatie niet kunnen vinden.

Op zoek naar een specifieke behandeling of behandelaar

Cliënten kunnen voorkeuren hebben. Bijvoorbeeld: behandeld worden door een man of vrouw, of een behandeling in een andere taal. Het is daarom goed om kenmerken van de organisatie en het team te benoemen. Heb je mannelijke én vrouwelijke behandelaren? Wat is het specialisme van een behandelaar? Zijn er behandelaren die een andere taal spreken? Maar denk ook aan de bereikbaarheid van je organisatie en met welke partijen jij samenwerkt.

Informatie over het behandelteam delen - hoe doe je dat mooi en overzichtelijk? Kijk op de website van Ypse voor een voorbeeld.

Norm 3
Kenmerken behandelaren / behandelteams

Wat kan een cliënt verwachten van een behandeling?

Veel cliënten zijn nog niet bekend met de GGZ of weten niet wat ze moeten verwachten van een behandeling. Het is daarom van belang om informatie over zorgproces te delen op je website. Dat begint al bij het inzichtelijk maken van je behandelaanbod. Met welke klachten kan iemand bij je terecht en welke behandelingen bied je? Wat houdt cognitieve gedragstherapie in en wanneer (en hoe) gebruik je eHealth? Beschrijf ook hoe je naasten betrekt bij de behandeling.

Wil je een goed voorbeeld van informatie over de werkwijze op een website, kijk dan eens op de website van WelBewust Psycholoog.

Norm 3
Behandelaanbod en werkwijze

Wat vinden andere cliënten?

Mensen vinden vaak beoordelingen van anderen belangrijk. Zo kijken we allemaal wel eens wat anderen vonden van een kapper of restaurant. Hetzelfde geldt steeds vaker voor een zorgaanbieder. Wij vragen keurmerkdragers daarom om actuele cliëntervaringen met een rapportcijfer (gemeten met de CQ-index) te delen op de website.

Praktische tips bij het inrichten van je website

Met de informatie op de website moet de  cliënt en/of verwijzer zich dus een goed beeld kunnen vormen van de organisatie en de werkwijze. Bekijk hieronder andere praktische tips voor een toegankelijke en informatieve website én het behalen van norm 3:

  • Neem op tijd alle criteria van norm 3 ‘Transparant zijn’ door. Beoordeel stap voor stap je eigen website en controleer welke onderdelen missen.
  • Bekijk de voorbeeldwebsite die wij hebben ontwikkeld. Deze website van een fictieve GGZ-aanbieder voldoet aan alle criteria van norm 3.
  • Vraag iemand binnen de organisatie om de website te boordelen. De website is namelijk een visitekaartje. Past de website bovendien ook bij de identiteit van de organisatie?
  • Bekijk de menu-items/hoofdstructuur van de website. Is de structuur logisch en past het bij de informatiebehoefte?
  • Bedenk welke informatie het belangrijkst is voor cliënten en verwijzers en ga op zoek naar die informatie op de website. Kan je de informatie snel en makkelijk vinden of is het een zoektocht op de website? Zorg ervoor dat de informatie op een logische plek te vinden is.
  • Voor webteksten geldt: beperk de inhoud tot de essentie en meld de belangrijkste zaken als eerste.
  • Maak gebruik van de informatie die er al is op het internet, door hiernaar te linken. Bijvoorbeeld als het gaat om uitleg van kwaliteitsstandaarden.
  • Zorg bij het linken naar andere websites ervoor dat de link in een nieuw ventster of tabblad opent, zodat de eigen website ook open blijft staan.

Op de website van MTSR Basis GGZ staat alle informatie over cliëntervaringen overzichtelijk op één pagina.

Norm 3
Actuele cliëntervaringen